Albert fietste door Zweden en Denemarken

Fietsvakantie naar Zweden en Denemarken

Plan

Enkele weken voor mijn vakantie van drie weken had ik nog geen definitief plan voor de invulling ervan. Een collega van mij vertelde dat ze in de zomervakantie op een camping in Zweden ging werken. Omdat ik al eens eerder in Noorwegen een fietsvakantie deed, leek het me leuk om dat ook eens in Zweden te doen en mijn collega op te zoeken. Ik wilde niet helemaal vanuit Nederland beginnen met fietsen en zette daarom mijn auto op een plek dichtbij de Deense grens. De auto geparkeerd bij een grote supermarkt bij een winkelcentrum en vervolgens op de fiets naar de ferry die me naar Denemarken brengt. De overtocht kost € 20 per persoon en € 3 voor een fiets. Op de ferry krijg je een soort VIP-behandeling. Je mag met de fiets op het dek van de vrachtwagens en heel vaak ben je daar met maar enkele fietsers.

Ik had een route in vier etappes uitgezet naar de camping waar mijn collega werkte. Ik hoefde niet per se iedere dag een etappe te doen, meestal ging het wat sneller en dan zou ik te vroeg op de camping zijn. Dan zocht ik aan het eind van de dag een andere camping om te overnachten. Reserveren van de camping is nooit nodig, er is altijd een plekje voor je waar je met een tentje mag staan.

Ik had nog niet bedacht hoe ik weer terug zou komen bij de auto. Dat kon natuurlijk langs dezelfde route, maar dat kon ook met een omweg via Noord Denemarken.

Uitrusting

Om onderweg foto’s te maken, had ik natuurlijk mijn telefoon bij me. De leukste foto’s heb ik bij mijn activiteit op Strava geplaatst. De route maakte ik op mijn telefoon en kon ik uploaden naar mijn fietscomputer.

Als ik halverwege een geplande route een overnachtingsplek zocht, was dat eenvoudig op Google Maps te vinden. Via mijn telefoon navigeerde ik dan naar de camping. Om mijn telefoon en fietscomputer op te laden, had ik een powerbank mee, die ik ’s nachts weer kon opladen op de camping. Met de powerbank kon ik het twee dagen volhouden als ik in het wild zou willen kamperen, maar een warme douche op een camping na een dag fietsen is ook wel heel erg lekker.

De fiets

Mijn fiets is een soort hybride en het mountainbikestuur heb ik vervangen door een gravelbikestuur. Door mijn ervaring in Noorwegen heb ik de achtercasette vervangen door een met een bergverzet . Voor de zwaarste stukken had ik nu 36 tands voor en 34 tands achter. De banden zijn tubeless (Schwalbe G One) en heb ik in 10 jaar nog niet één keer lek gereden. Een reserve binnenband had ik natuurlijk wel bij me.

Aan de bagagedrager hingen twee waterdichte fietstassen en bovenop de tassen lag mijn tas met de tentspullen. Één tas was gevuld met de keukenspullen, etenswaren en de technische dingen, de andere tas eigenlijk alleen met kleding.

 

Route maken

De eerste helft van de route had ik thuis op de pc gepland met Garmin Connect en direct geupload naar mijn fietscomputer. Voor het tweede deel van de tocht, de terugweg via Noord Denemarken, maakte ik onderweg een route op de app van Garmin. Ik reed ook veel dagen alleen op de verkeersborden en de bestaande fietsroutes. Dit kwam alleen niet altijd zo efficiënt uit. Voor de liefhebbers hier de link naar Strava van mijn tocht op de vierde dag: https://www.strava.com/activities/9270952412

De ferry van Halmstad in Zweden naar Grenaa in Denemarken gaat maar twee keer per dag. Ik koos voor de nachtferry en zou de volgende morgen beslissen of ik een camping ging zoeken. Om 00.30 uur stond ik in Denemarken en besloot om te gaan fietsen.

Op het platteland was het aardedonker en toen ik gewend was aan het donker kon ik de weg best wel goed zien in het koplampje van mijn fiets. Na een paar uur fietsen toch nog even op een rustig plekje in mijn slaapzak een uurtje geslapen en toen weer verder. Het is heerlijk stil ’s nachts en ik kon lekker opschieten.

Het weer

Ik had dus één tas min of meer gereserveerd voor kleding, maar veel daarvan had ik niet nodig. De fietskleding heb ik enkele keren gewassen en die waren meestal de volgende morgen wel weer droog. Één keer heb ik een droger op de camping gebruikt. De eerste week was het alleen maar warm en zonnig weer. Later werd het afwisselend, wat regen en ook wel weer droog weer. Erg vergelijkbaar met het weer in Nederland.

Eten en drinken

Ik ging ervan uit dat ik elke dag wel ergens boodschappen kon doen, dus mijn inkopen waren steeds voor ongeveer een dag. Voor noodgevallen had ik ook nog enkele pakjes droogvoer mee om warm eten te maken, maar dat was eigenlijk niet nodig. In de eerste week toen het zo warm was, dronk ik graag water met extra elektrolyten om beter gehydrateerd te blijven. Isotone sportdrank is niet zo goed te krijgen in Zweden. Ze hebben daar wel tabletten met glucose en zouten. Bij een apotheek haalde ik ook een keer zakjes ORS om in de bidon te doen.

Weer terug

Na 12 dagen fietsen, was ik weer terug bij de auto. De chef van de supermarkt kwam naar me toe dat hij overwoog om mijn auto weg te laten slepen omdat die al twee weken op een parkeerplek van de winkel stond. Na veel excuses liet hij me weer gaan.

De hele rit is uiteindelijk 1150 km geworden met zo’n 6000 hoogtemeters. Aan het begin van de terugrit kreeg ik wel wat last van een knie. Dat ging gelukkig helemaal over doordat ik bewust steeds een licht verzet koos.